To sentrale lederstillinger er nå aktuelle i Salten Brann IKS

  • Leder for 110-nødsentral
  • Avdelingsleder for forebyggende avdeling.

Leder 110 Nødsentral

I denne jobben vil du kunne gjøre en forskjell for samfunnet, ved å bidra til å forme framtidens brann- og redningstjeneste i en tid med store endringer

Om stillingen

Vil du være med på å ta et tydelig lederansvar for å utvikle brann- og redningstjenesten i Saltenregionen? Dette er en unik mulighet for deg som vil lede 110-nødmeldetjenesten i Nordland bl.a. gjennom utviklingsorientert endringsarbeid. I denne jobben vil du kunne gjøre en forskjell for samfunnet, ved å bidra til å forme framtidens brann- og redningstjeneste i en tid med store endringer.

Salten Brann IKS søker en helhetstenkende og utviklingsorientert leder for 110-nødmeldetjenesten i Nordland.

110-nødsentral har ansvar for 110- nødmeldetjenesten til 41 kommuner i Nordland. 110-sentralen er samlokalisert 
(SAMLOK NORD) med Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (113) og Politiets operasjonssentral (112) på Bodø brannstasjon.

Våre oppgaver er bl.a.:

  • Besvare nødsamtaler, alarmer og andre meldinger, og sørge for at brann- og redningsetaten reagerer raskt og korrekt
  • Ha løpende dialog med innsatsleder brann og øvrige mannskaper ved oppdrag
  • Dokumentere og loggføre branner, ulykker og andre relevante hendelser i dekningsområdet, samt utarbeide statistikk og rapporter
  • Oppdatere systemer og alarmporteføljer

Dekningsområde for 110-sentralen er 41 Kommuner, Ca. 39. 000 km², Ca. 243.000 innbyggere, 23 brannvesen, 74 brannstasjoner, Ca. 190 kjøretøy og ca. 1.550 brannmannskaper.

Leder av 110 Nødsental har lederansvar for ca. 16 medarbeidere. Nødsentralen har helkontinuerlig drift 24/7, og er organisert i 5 vaktlag.

Stillingen vil gi en bred kontaktflate internt og eksternt. Det forventes en del reiseaktivitet. 

Ansvarsområder i stillingen

  • Overordnet lederansvar med resultat- og personalansvar for 110- Nødsentral
  • Ivareta strategisk utvikling og operativ planlegging for avdelingen
  • Sikre lov- og forskriftsoppfyllelse – sørge for at oppgaver utføres i tråd med gjeldende regelverk
  • Vurdere risiko og være i forkant ift. ulike risiko
  • Sørge for gode rutiner og prosedyrer. Skape prosedyreflyt gjennom bruk av teknologi
  • Ressursplanlegging og turnusplaner
  • Medarbeiderutvikling og kompetanseutvikling.
  • Arbeidsmiljø – ivareta HMS internt i avdelingen
  • Kontakt mot kommunene på politisk og administrativt nivå
  • Samarbeid og nettverksarbeid mot eksterne interessenter
  • Markedsarbeid
  • Bidra i nasjonalt prosjekt for å utvikle «Nødnett2». 

Utdanning og kompetanse

  • Høyere teknisk eller beredskapsmessig utdanning, alternativt annen beredskapsmessig utdanning
  • Utdanning i henhold til brann- og redningsvesenforskriften §43 og §44 (evt. må du være villig til å gjennomføre dette)
  • Særlig relevant erfaring kan veie opp for krav til formell kompetanse
  • Meget gode kunnskaper innen norsk språk er påkrevd, både skriftlig og muntlig
  • Gode engelskkunnskaper er også ønskelig
  • Førerkort kl B
  • Gode digitale ferdigheter

Arbeidserfaring/ ledelse

  • Solid ledererfaring, gjerne fra beredskapsorganisasjon
  • Erfaring fra nødetat, luftfart, forsvaret, logistikk, sykehus, sivilforsvar, politi, ambulanse eller tilsyn er også relevant
  • Kjennskap til offentlig forvaltning
  • Evne til å forstå og håndtere komplekse systemer og prosesser
  • Erfaring med å lede gjennom IT og teknologi
  • Relevant operativ erfaring er en fordel 
  • HMS og sikkerhetsarbeid
  • Dokumentert gjennomføringsevne og måloppnåelse
  • Relevante resultater må kunne framvises

Personlig egnethet

  • Helhetstenkende og strategisk
  • Strukturert med gjennomføringsevne
  • Gode samarbeidsevner internt og eksternt
  • En tydelig og synlig lederstil
  • Mestre utadrettet arbeid
  • Endringsvillig, løsningsorientert og nysgjerrig på ny teknologi
  • God prosessforståelse og et helhetlig blikk på organisasjonen
  • Kommuniserer tydelig og effektivt, både skriftlig og muntlig

Vi tilbyr

En meget interessant lederjobb med stor betydning for samfunnssikkerheten for brann- og redningstjenesten i Nordland. Det tilbys lønn etter avtale i henhold til kommunal hovedtariffavtale. Stillingen rapporterer til daglig leder / brann- og redningssjef i Salten Brann IKS og inngår i selskapets ledergruppe.

Annet

  • Aktuelle søkere vil bli innkalt til intervju, og personlig egnethet vil bli kartlagt og dermed inngå i vurderingen.
  • Vi oppfordrer kvalifiserte søkere til å søke uansett alder, kjønn og funksjonshemning eller kulturell bakgrunn.
  • Alle søknader skal registreres digitalt gjennom vårt rekrutteringssystem.
  • Aktuelle søkere må ha tilfredsstillende politiattest.
  • Stillingen krever sikkerhetsklarering på begrenset nivå.
  • Kontorsted er Bodø

For alle stillinger gjelder de regler som går fram av lover, reglement og gjeldende tariffavtale. Ved første gangs ansettelse i Salten Brann IKS gjelder en prøvetid på 6 måneder. Det gjøres oppmerksom på at søkerens navn kan bli offentliggjort, selv om søkeren ber om ikke å bli oppført på søkerlisten, jfr. offentlighetsloven. Ønske om unntak fra offentlighet må søkes særskilt og lastes opp som eget vedlegg til søknaden. Dokumentasjon på utdanning og praksis skal ikke sendes inn, men legges fram i forbindelse med intervju etter nærmere avtale.

Søk innen 28. september 2025

Kontaktpersoner

Daglig leder, Per Gunnar Pedersen
mobil:    916 90 982
E-post    per.gunnar.pedersen@saltenbrann.no

Konsulent, Harriet Havdal Andreassen
mobil:    477 53 589
E-post:   harriet.havdal@essensi.no 

Avdelingsleder forebyggende avdeling

En unik mulighet for deg som vil lede i spenningsfeltet mellom brannforebyggende arbeid og utviklingsorientert endringsarbeid

Om stillingen

Er du klar til å være med på å ta et tydelig lederansvar for å utvikle brann- og redningstjenesten i Saltenregionen? Dette er en unik mulighet for deg som vil lede i spenningsfeltet mellom brannforebyggende arbeid og utviklingsorientert endringsarbeid. I denne jobben vil du kunne gjøre en forskjell for samfunnet, ved å bidra til å forme framtidens brann- og redningstjeneste i en tid med store endringer.

Salten Brann IKS søker en tydelig, helhetstenkende og utviklingsorientert avdelingsleder for forebyggende avdeling. 

Forebyggende avdeling ivaretar brannforebyggende virksomhet i de 9 Saltenkommunene samt i Værøy kommune. 
Avdelingsleder for forebyggende avdeling har et strategisk ansvar for at de 10 kommunen har en effektiv, lovlig og målrettet brannforebyggende virksomhet, og et operativt ansvar for at tiltak som tilsyn, informasjonsarbeid og oppfølging faktisk gjennomføres.

Leder av forebyggende avdeling har lederansvar for ca. 22 årsverk fordelt på Forebyggende virksomhet med 8 ansatte inspektører/ingeniører og 1 rådgiver, samt leder for Bolig- og Feierseksjon med til sammen 12 årsverk.

Stillingen vil gi en bred kontaktflate internt og eksternt. Det forventes en del reiseaktivitet.

Ansvarsområder i stillingen

Overordnet ansvar

  • Planlegging og ledelse av forebyggende arbeid – utvikle planer, rutiner og målsettinger for brannforebygging i kommunene.
  • Sikre lov- og forskriftsoppfyllelse – sørge for at oppgaver utføres i tråd med gjeldende regelverk.
  • Rapportering – informere brannsjef/kommunal ledelse om status, avvik, risikovurderinger og ressursbehov.

Fagansvar

  • Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS) – kartlegge lokale brannrisikoer og foreslå tiltak.
  • Tilsyn – planlegge og gjennomføre tilsyn i særskilte brannobjekter.
  • Forebyggende kontroll og oppfølging – sikre at pålegg etter tilsyn følges opp.
  • Brannetterforskning (årsak og læring) – samarbeide med politi og andre aktører for å forebygge gjentakelser.

Informasjons- og holdningsarbeid

  • Undervisning og kampanjer – organisere informasjonsarbeid mot skoler, næringsliv og befolkning.
  • Veiledning – gi råd om brannsikring til offentlige og private aktører.

Personalledelse

  • Følge opp medarbeidere – sikre riktig kompetanse, utstyr og arbeidsforhold.
  • Kompetanseutvikling – tilrettelegge for kurs og faglig oppdatering.
  • Arbeidsmiljø – ivareta HMS internt i avdelingen.

Samarbeid med andre aktører

  • Politiet, andre tilsynsaktører, relevante offentlige og private virksomheter m.fl.
  • Delta i beredskapsplanlegging sammen med relevante aktører.

Utdanning og kompetanse

  • Høyere utdanning på minimum bachelornivå, fortrinnsvis innen brann, bygg, rettsvitenskap eller samfunnssikkerhet.
  • Utdanning i henhold til brann- og redningsvesenforskriften §43 og §44 (evt. må du være villig til å gjennomføre dette)
  • Utdanning innenfor ledelse
  • Meget gode kunnskaper innen norsk språk er påkrevd, både skriftlig og muntlig
  • Gode engelskkunnskaper er også ønskelig
  • Gode digitale ferdigheter

Arbeidserfaring/ ledelse

  • Relevant ledererfaring
  • Kjennskap til offentlig forvaltning
  • Erfaring med HMS og sikkerhetsarbeid
  • Erfaring og kompetanse innen ROS analyser og beredskapsplaner
  • Erfaring med prosjektledelse
  • Evne til å forstå og håndtere komplekse systemer og prosesser
  • Gode fagkunnskaper om brannvern og forebyggende samfunnssikkerhetsarbeid
  • Dokumentert gjennomføringsevne og måloppnåelse
  • Relevante resultater må kunne framvises

Personlig egnethet

  • Helhetstenkende og strategisk
  • Gjennomføringsevne
  • Gode samarbeidsevner og en inkluderende lederstil
  • Evne til å veilede, undervise og fremme læring hos andre
  • Endringsvillig, løsningsorientert og nysgjerrig på ny teknologi
  • God prosessforståelse og et helhetlig blikk på organisasjonen
  • Kommuniserer tydelig og effektivt, både skriftlig og muntlig

Vi tilbyr

En meget interessant jobb med stor betydning for samfunnssikkerheten for brann- og redningstjenesten for kommunene i Saltenregionen. Det tilbys lønn etter avtale i henhold til kommunal hovedtariffavtale. Stillingen rapporterer til daglig leder / brann- og redningssjef i Salten Brann IKS og inngår i selskapets ledergruppe.

Annet

  • Aktuelle søkere vil bli innkalt til intervju, og personlig egnethet vil bli kartlagt og dermed inngå i vurderingen.
  • Vi oppfordrer kvalifiserte søkere til å søke uansett alder, kjønn og funksjonshemning eller kulturell bakgrunn.
  • Alle søknader skal registreres digitalt gjennom vårt rekrutteringssystem.
  • Aktuelle søkere må ha tilfredsstillende politiattest.
  • Stillingen krever sikkerhetsklarering på begrenset nivå.

For alle stillinger gjelder de regler som går fram av lover, reglement og gjeldende tariffavtale. Ved første gangs ansettelse i Salten Brann IKS gjelder en prøvetid på 6 måneder. Det gjøres oppmerksom på at søkerens navn kan bli offentliggjort, selv om søkeren ber om ikke å bli oppført på søkerlisten, jfr. offentlighetsloven. Ønske om unntak fra offentlighet må søkes særskilt og lastes opp som eget vedlegg til søknaden. Dokumentasjon på utdanning og praksis skal ikke sendes inn, men legges fram i forbindelse med intervju etter nærmere avtale.

Søk innen 28. september 2025

Kontaktpersoner

Daglig leder, Per Gunnar Pedersen
mobil: 916 90 982
E-post: per.gunnar.pedersen@saltenbrann.no

Konsulent, Harriet Havdal Andreassen
mobil: 477 53 589
E-post:harriet.havdal@essensi.no

Salten Brann IKS er et interkommunalt brann- og redningsselskap som eies av kommunene Beiarn, Bodø, Fauske, Gildeskål, Hamarøy,
Meløy, Saltdal, Steigen, Værøy og Sørfold. Det er til sammen 380 medarbeidere i selskapet hvorav over 300 av disse er deltidsstillinger.
Regionen har over 80 000 innbyggere med stor geografisk utstrekning.

Selskapet har også ansvaret for 110-nødmeldetjenesten, som er
samlokalisert med politiets operasjonssentral og AMK, for til sammen 41 kommuner i Nordland, en befolkning på 240 000 innbyggere.
Selskapets hovedkontor er i Bodø i flotte lokaler på Albertmyra.

De beste kandidatene må hentes der de er